Tylko SKPL Cargo chce wynająć PKP Intercity 22 lub 32 spalinowe zespoły trakcyjne do obsługi tras bez sieci trakcyjnej. Oferta SKPL prawie mieści się w budżecie PKP IC, tak więc można zakładać, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie.
PKP Intercity
chce wynająć 22 lub 32 spalinowe zespoły trakcyjne, do obsługi bocznych,
niezelektryfikowanych tras w całym kraju. Razem z 35 jednostkami “hybrydowymi” z Newagu mają one tworzyć trzon floty obsługującej linie bez sieci trakcyjnej. Niedawno poznaliśmy trasy dla tych pojazdów, z którymi
można zapoznać się tutaj. W pierwszej kolejności spalinowe zespoły trakcyjne mają pojechać do z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego, w liczbie aż 5 par. Będzie
tak od grudnia bieżącego roku.
W postępowaniu na 4-letni wynajem (zaczynający się od grudnia tego roku) właśnie nastąpiło otwarcie ofert. Wpłynęła tylko jedna z nich, autorstwa SKPL Cargo. Prywatny przewoźnik dysponujący… 32 jednostkami DM90 ściągniętymi z Holandii (to zapewne je zaoferowano PKP Intercity) chce zrealizować zamówienie za 276,675 mln złotych brutto za zamówienie podstawowe (dostawa 22 pojazdów) lub za 374,351 mln złotych brutto, za zamówienie podstawowe wraz z opcją.
Jedyna złożona propozycja nieco przekracza budżet PKP IC, które przygotowało 272,404 mln złotych za podstawę zamówienia oraz 369,871 mln złotych za podstawę wraz z opcją. Nie są to jednak wielkie różnice a do tego przewoźnik potrzebuje opisywanych pojazdów, tak więc można zakładać, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte pozytywnie i to zapewne wraz z opcją.
Na wspomnianej już prezentacji tras dla tych pojazdów prezes PKP Intercity wyraźnie podkreślał, że spółka chce mieć wszystkie 32 spalinowe zespoły trakcyjne. Przypomnijmy, że PKP Intercity i SKPL współpracują
już od dłuższego czasu, przez co Intercity od lat korzysta ze spalinowych zespołów trakcyjnych należących do SKPL.
W opisywanym przetargu przewoźnik chce pozyskać spalinowe jednostki, zdolne do rozpędzania się do co najmniej 120 km/h wraz z ich pełnym utrzymaniem oraz wyposażeniem w materiały eksploatacyjne. Jednostki nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż w 1990 roku, mieć klimatyzację kabiny maszynisty jak i przedziału pasażerskiego, a także zabierać na pokład co najmniej 90 osób na stałych miejscach siedzących w drugiej klasie oraz minimum 4 na stałych miejscach siedzących w klasie pierwszej.
Ponadto PKP IC wymaga co najmniej 4 stałych miejsc na rowery oraz minimum jednego dla osób z ograniczoną mobilnością a także gniazdek USB lub 3kV do ładowania urządzeń mobilnych. Do tego wynajmowane pojazdy mają mieć zdolność do jazdy ukrotnionej co najmniej trzech jednostek.
Wiemy, że PKP Intercity będzie mogło skorzystać z opcji w pełnym lub częściowym zakresie. Okres trwania umowy najmu to 48 miesięcy, a więc cztery lata, z początkiem od 14 grudnia bieżącego roku. Termin trwania umowy może zostać skrócony do 9 grudnia 2028 roku przez PKP Intercity bez podawania powodu takiej decyzji. Czas na skorzystanie z prawa opcji upływa 13 sierpnia 2026 roku. Co bardzo ważne, SKPL nie ma dostarczyć do Intercity wszystkich 22 pojazdów już w grudniu tego roku, lecz ma się to odbywać stopniowo - SKPL jak na razie musi się uporać z polonizacją wszystkich DM90, bowiem jeszcze nie wszystkie pojazdy z tej serii otrzymały schody czy zostały przemalowane w barwy przewoźnika.